Régen minden jobb volt, még a koncepciók is – Az isteni Lamborghini Athon!

Ahol a nyolcvanas évek kezdődtek, ott még messzi misztikus álom volt csupán az ezredforduló. Valami hihetetlen gépvilág, tele beszélő számítógépekkel, űrbázissal a Holdon, élekkel és kockákkal szegélyezve. Ezért is érdekes egy tanulmányautót közelebbről szemügyre venni, amit nem kisebb név tervezett mint a Bertone stúdió. Nos, ki kell ábrándítanom azokat akik a méltán híres Skoda Favorit formatervére gondoltak, egy kis olasz cég megbízásából papírra, majd fémbe öntött ötletről rántunk le most egy kissé poros leplet.

Miura, Espada, Countach…a bikás márka ékkövei, de készült merészebb álom is Itáliában, közel a naphoz, 1980-ban a Lamborghini Athon. A torinói autószalon egyik legnagyobb dobása volt, a szakértők és a laikusok is egyöntetűen csodálattal hódoltak az egyiptomi napistenről elnevezett verdának.

Akkor még így képzelték el a jövő belterét, igaz a nagy, sík műszeregységgel pont telibe találtak

Ütős név, egy istennel kezdeni, bár ez az istenekkel ellentétben elérhető volt, működőképes, akadt akkoriban olyan szerencsés sajtós aki elvihette egy próbakörre. A forma még a VHS szalagon ragadt sci-fi filmek űrvadászait idézi, laza csuklóval ábrázolható 8 biten, egyszerű ékalak, lapos, semmi törés, sehol egy ív, egyszerű mértani alakzatok ízléses kupacban. Hatalmas szélvédőn át figyelhette volna a szerencsés tulaj a szétfolyó tájat, ami eső esetén az egyetlen védelmet jelentette, tetőt ugyanis elfelejtettek tervezni hozzá.

Az ügyesen formába olvasztott motorfedél alatt egy V8-as motor bújt meg, négy duplatorkú Weber karbival szürcsölve a levegőt. Mindez körülbelül 260 lovat zavart ki a karámból, és a szimmetria jegyében a maximális sebesség is 260 km/h körül alakult. A technika többi részét is a Silhouette modellből kölcsönözték, ami szintén nem egy tucatmodell, 1976-79 között összesen 54 darabot pakoltak össze. Ez még mindig 54-szer több mint az Athon darabszáma.

Csak egy példány készült, mégis fontos a futurisztikus tanulmány, ha a gyár történelmét nézzük. Összefoglalva épp nyakig bajban állt Feruccio életműve, és csak azért fohászkodott, hogy legalább ne hullámozzon (Igaz már 1972 óta más a tulaj a wiki szerint, de ez mellékes körülmény). Ezért is készült el rövid idő alatt, kevés pénzből, mégis nagyot lendített a bikás márka szekerén, felfigyelt rá a sajtó, világszerte beszéd tárgya lett a márka újra. Szép lenne azt mondani, hogy ezzel sikerült Patrick Mimran személyében új tulajdonost, és így a név túlélését is biztosítani, de biztos sok szám, meg öltönyös fejekből kipattant számítás is közrejátszott a dologban. Lényegtelen, nekünk egy igazi nyálcsorgatásra termett high-tech gép, ami legalább mindenkinek elérhetetlen…

Hangulatfokozó videó, vigyázat a zene megzavarhatja az agyműködést.

Szólj hozzá!