A képeket készítő mezei orosz autós csodálkozva nézte a kamionok kerekeire rögzített színes palackokat. Halvány lila gőze sem volt arról, mire jók, a közösségi oldalak népe pedig vad találgatásba kezdett. Van aki arra tippelt, hogy ezzel előzik meg a felnin lévő nyílások befagyását.
Ennél sokkal egyszerűbb, és ötletesebb a megoldás igazi célja.
Amikor a hőmérséklet tartósan -30 Celsius fok alá esik, és a jéglerakódás elkerülhetetlen az abroncsok környékén, akkor könnyen beállhat egy-egy kerék. Mi istapasztalhattuk ezt autóinkon minden télen, a kerekek mögött felgyűlt jégkása betonszilárdságú tömbbé állt össze. A kamionoknál ezt a sofőr észre sem veszi a szerelvény mozgásán, csak amikor már kész a baj, eldurrant az abroncs.
Így a PET-palackok egyszerű jelzőbójaként funkcionálnak, a vezető a tükörbe nézve tudja ellenőrizni, hogy minden kerék forog-e. Filléres, mégis hasznos, és ellátja a funkcióját, nyilván lenne erre is méregdrága elektronikus szenzor, de minek, ha ott a kamionos túlélő ösztön?
Hol máshol, mint Szibériában van szükség ilyesmire?
Oroszország, Szibéria a világ leghidegebb területe. Moszkvától 8500 km keletre, az északi sarkkörtől mindössze 450 km-re délre. A januári, februári átlaghőmérséklet (!) -42-43 Celsius fok, de mértek itt már mínusz 67 fokot is, sőt augusztusban plusz 38 fok is előfordult, azaz akár több mint 100 fokos hőingadozás sem elképzelhetetlen egy éven belül.