A benzinkutakon és online fórumokon egymásnak ellentmondó tanácsok tucatjaival találkozhatunk. Van, aki esküszik a klasszikus 90 km/h-s tempóra, mondván, a KRESZ sem véletlenül írja elő ezt országúton. Mások szerint egy modern dízelmotor „csak száz körül éled fel igazán”, és ott adja le a legjobb teljesítményt a legkisebb étvágy mellett. Ideje rendet tenni a fejekben és a tévhitek között, mert a szakértői mérések egyértelműen rámutatnak: létezik egy kulcsszám, ahol a sebesség és a fogyasztás kapcsolata a legideálisabb.
A varázsszám: 75 km/h
Bármilyen meglepő is lehet, a legtöbb modern belső égésű motorral szerelt autó – legyen az benzines vagy dízel – nagyjából 75 km/h-s sebességnél üzemel a leggazdaságosabban. Ez az a harmonikus tempó, ahol a járműre ható fizikai erők és a motor hatékonysága tökéletes egyensúlyba kerül.
De miért pont ennyi? A válasz három fő tényezőben rejlik:
- Aerodinamikai ellenállás: Ahogy növeljük a sebességet, a légellenállás nem lineárisan, hanem négyzetesen növekszik. Míg 75 km/h-nál ez az erő még mérsékelt, addig 100-110 km/h felett már drasztikusan megnő, és a motor erejének jelentős részét a levegő félretolására kell fordítania.
- Motor terhelése: Ennél a tempónál a motor már nem alulterhelt, mint például városi araszolásnál, de még messze van a csúcsteljesítményhez közeli, pazarló üzemállapottól. A legmagasabb sebességfokozatban, alacsony fordulaton képes egyenletesen dolgozni.
- Gördülési ellenállás: Bár ez a tényező folyamatosan jelen van, hatása ebben a sebességtartományban még optimális arányban áll a másik két tényezővel.
A titok a motorfordulatban és a váltásban rejlik
Az ideális sebesség önmagában kevés; a kulcs a megfelelő fordulatszám eltalálása. A szakértői ajánlás szerint, amikor csak lehet, tartsuk a fordulatszámot körülbelül 1500-as percenkénti értéken. Itt a motor már elég nyomatékot ad le a haladáshoz, de még nem pörög feleslegesen.
Ez a gyakorlatban tudatos váltási stratégiát igényel. Ne féljünk hamar felkapcsolni a legmagasabb fokozatba, amint az útviszonyok engedik! Az automata váltóval rendelkezők számára is van egy jó hír: a legtöbb modern autóban van lehetőség kézi vagy szekvenciális beavatkozásra. Használjuk bátran, ha azt érezzük, hogy az automatika indokolatlanul alacsonyabb fokozatban, magasabb fordulaton tartja az autót!
Fontos azonban elkerülni a motor „erőlködését”. Ha alacsony fordulaton az autó rángatni, vagy vibrálni kezd, az azt jelenti, hogy túlterheltük. Ilyenkor egy visszaváltás nemcsak a komfortérzetnek tesz jót, de a fogyasztásnak is, mivel a motor így hatékonyabb tartományba kerül vissza.
A gázpedál, mint a pénztárcánk őre
A leggazdaságosabb vezetés alapja a finom, előrelátó pedálkezelés. Az elindulást követő gyorsítás legyen egyenletes, elnyújtott, körülbelül 20-30 másodpercig tartó folyamat. A hirtelen gázfröccsök és a padlógázas kigyorsítások drámaian megdobják a pillanatnyi fogyasztást, miközben a megnyert idő elhanyagolható. A cél nem a lassúság, hanem az energia-bevitel simasága. A hullámzó gázadás helyett törekedjünk az egyenletes pedálállásra!
Az előrelátás mindent visz
A tudatos sofőr nemcsak az autóját, hanem a környezetét is figyeli. Látja előre a piros lámpát, és motorfékkel, a gázpedál felengedésével gurulva közelíti meg azt, ahelyett, hogy az utolsó pillanatban fékezne. Észreveszi az emelkedőt, és még előtte lendületet vesz, ahelyett, hogy a domb közepén kellene visszaváltania. Minél kevesebb hirtelen beavatkozásra van szükség, annál közelebb kerülünk az optimális fogyasztáshoz.
Természetesen a biztonság mindig elsődleges. Ezek az ajánlások nyugodt, átgondolt vezetésre vonatkoznak, biztonságos út- és látási viszonyok mellett. Autópályán vagy egy előzési manőver közben a forgalom ritmusának felvétele és a határozott gyorsítás felülírja a spórolási szempontokat.
Összegzés
Bár a 90 km/h-s mítosz mélyen gyökerezik, a fizika és a motortechnológia egyértelművé teszi: a legtöbb autó számára a 75 km/h-s sebesség és a hozzá tartozó alacsony, 1500-as motorfordulat jelenti a leggazdaságosabb üzemmódot.
Ez nem kényszerített lassúságot jelent, hanem egy kiegyensúlyozott, tudatos és sima vezetési stílust. Aki elsajátítja ezt a technikát, meglepődve tapasztalhatja, hogy egy átlagos, 6,5 litert fogyasztó autó étvágya akár egy literrel is csökkenhet száz kilométeren. Ez pedig a mai üzemanyagárak mellett minden megtett kilométeren forintokat hagy a zsebünkben.
