Egy romániai autós nem hitt a szemének, amikor a benzinkútnál 61,83 liternél állt meg a számláló – miközben a Dacia Sanderójának forgalmija szerint az üzemanyagtartály mindössze 50 literes. A Sandero Stepway a tankolás előtt fél évvel került a tulajdonába, vadonatújként. – írta az observatornews.ro híroldal.
A férfi, miután tankolt, hivatalos választ kért a Daciától: mekkora is valójában ez a tartály?
A kúton dolgozó alkalmazott mindössze annyit mondott: „Nem ritka az ilyesmi. A legtöbb autóba 2-3 literrel több is belefér, mint amit a papírokban írnak.” Csakhogy itt nem 2-3, hanem 12 literes az eltérés.
A jelenség nem példa nélküli: több autótípusnál is előfordult már, hogy a valós tankkapacitás meghaladja a hivatalosan közölt értéket.
Miért lehet a tényleges kapacitás nagyobb a névlegesnél?
Az autógyártók gyakran úgy tervezik az üzemanyagtartályokat, hogy azok tényleges kapacitása meghaladja a specifikációban megadott értéket. Ennek több oka is van:
Hőtágulás kompenzálása: Az üzemanyag hőmérsékletének emelkedésekor térfogata növekszik. Ha a tartály teljesen tele van, a hőtágulás miatt az üzemanyag kifolyhat vagy nyomást gyakorolhat a tartályra. A tartalék kapacitás lehetővé teszi ezen tágulás biztonságos kezelését.
Biztonsági tartalék: A gyártók általában 10-15%-os extra kapacitást építenek be a tartályokba, hogy a jármű még akkor is elérje a következő töltőállomást, ha a műszerfalon már üresnek jelzi a tankot.
Tanulság? Ne lepődj meg, ha a tank több mint tele – de ha 10 literes különbséget látsz, nem árt utánajárni, hogy tényleg ekkora-e a gyári tartály… vagy másról van szó.