Megdöbbent a sofőr: 62 litert tankolt autója 50 literes tankjába

Egy romániai autós nem hitt a szemének, amikor a benzinkútnál 61,83 liternél állt meg a számláló – miközben a Dacia Sanderójának forgalmija szerint az üzemanyagtartály mindössze 50 literes. A  Sandero Stepway a tankolás előtt fél évvel került a tulajdonába, vadonatújként. – írta az observatornews.ro híroldal.

A férfi, miután tankolt, hivatalos választ kért a Daciától: mekkora is valójában ez a tartály?

A kúton dolgozó alkalmazott mindössze annyit mondott: „Nem ritka az ilyesmi. A legtöbb autóba 2-3 literrel több is belefér, mint amit a papírokban írnak.” Csakhogy itt nem 2-3, hanem 12 literes az eltérés.

A jelenség nem példa nélküli: több autótípusnál is előfordult már, hogy a valós tankkapacitás meghaladja a hivatalosan közölt értéket.

Miért lehet a tényleges kapacitás nagyobb a névlegesnél?

Az autógyártók gyakran úgy tervezik az üzemanyagtartályokat, hogy azok tényleges kapacitása meghaladja a specifikációban megadott értéket. Ennek több oka is van:​

Hőtágulás kompenzálása: Az üzemanyag hőmérsékletének emelkedésekor térfogata növekszik. Ha a tartály teljesen tele van, a hőtágulás miatt az üzemanyag kifolyhat vagy nyomást gyakorolhat a tartályra. A tartalék kapacitás lehetővé teszi ezen tágulás biztonságos kezelését. ​

Biztonsági tartalék: A gyártók általában 10-15%-os extra kapacitást építenek be a tartályokba, hogy a jármű még akkor is elérje a következő töltőállomást, ha a műszerfalon már üresnek jelzi a tankot.

Tanulság? Ne lepődj meg, ha a tank több mint tele – de ha 10 literes különbséget látsz, nem árt utánajárni, hogy tényleg ekkora-e a gyári tartály… vagy másról van szó.

Szólj hozzá!