A képeken szereplő, aktuálisan eladó Trabant még ezek között is kivételesnek számít. A De Luxe kivitelű, ritka barna fényezésű autót 1990-ben gyártották, egyike az utolsó kétütemű motorral szerelt Trabantoknak.
Pontosan 1990 márciusában gyártották, és a De Luxe felszereltség miatt olyan extrákat is kapott, mint a “A341 tournee” gyári rádió, krómozott lökhárítók, kéttónusú fényezés, ködlámpák, és fejtámlák.
Az eladó leírása szerint az első tulaj korai halála miatt került hibernálásra az autó mindössze 600 kilométerrel. Ennyivel vásárolta meg 2014-ben, és azóta sem nyűtte agyon, jelenleg 1450 kilométer körül áll a futott kilométerek száma.
A kivételes állapotú Trabantokért könnyedén elkérnek 1,5-2 millió forintot is, de ennek a barna ritkaságnak a tulajdonosa a német piacra lőtte be az árat. 13500 eurót, vagyis 4,8 millió forintot kér a ritkaságért.
A Trabant 601-es különböző kivitelei nem csak a KGST-típusok között számítanak tömegmodellnek. 1964 és 1991 között 2,8 millió darabot gyártottak belőlük, így szinte törvényszerű, hogy akadnak megkímélt állapotú, keveset futott darabok. 594,5 köbcentiméteres motorjának hangja, és füstje sokak számára felejthetetlen élmény. A kéthengeres, léghűtéses egység 26 lóerős teljesítményre és 110 kilométer/órás végsebességre volt képes.
A gyártásnak voltak jellegzetesen szocialista mozzanatai: a karosszériát a gyártól húsz kilométerre készítették, ott szerelték be a Zwickauból áthozott padlólemezeket, majd a félkész autót visszaszállították a gyárba. Az NDK végnapjaiban a főtengelyt már a legkorszerűbb, lézeres gépekkel állították elő, de a gyártósor végén alakító kalapáccsal korrigálták.
1974-ben gördült ki a gyárkapun az egymilliomodik Trabant. 1977-ben Amerikában az év európai autója. Számos apróbb változtatás gazdagította a kocsit ezekben az években. Ilyen volt a kormányzár, az intrevallumkapcsolós ablaktörlő vagy a kibővített színválaszték. 1980-tól már a Deluxe kivitelhez elektromos ablakmosó, ködlámpa, tolatólámpa és kétszólamú kürt is tartozott. Ez 1983-ban kibővült még fejtámlákkal és hátsóablakfűtéssel is. Ez utóbbi 1987-től minden modellen szériafelszerelés. 1985-től a fényszórókban halogénizzók világítanak, és megjelent a tetőablakos változat is. A felsorolt „extrák” ma már szinte bárki számára nélkülözhetetlen kiegészítőket jelentenek egy autóban, de a „kicsi csoda” esetében ez nem volt mindig így.
A Trabant gyártását a német újraegyesítés után, 1991-ben megszüntették, de az utolsó két évben az 1.1-es verziót már Volkswagen-licenc alapján készült négyütemű motorral gyártották. Az utolsó, 1991. április 30-án elkészült Trabant a zwickaui gyár múzeumában látható, motorjának sorszáma 3 096 099.