Három legendás dízel konstrukció, amivel nem lőhetsz melllé a használt piacon

Volkswagen 1.9 TDI

A ’90-es évektől legendássá vált 1.9 TDI turbódízel a VW-konszern igáslova. Az 1896 cm³-es, közvetlen befecskendezéses motor 1991 és 2006 között készült, és szinte a konszern teljes modellpalettájában megtalálható volt (Golf, Passat, Bora, Octavia, A4, stb.)​

90–110 lóerős változatai már a korabeli benzinesekkel is felvették a versenyt, nyomatéka (210–235 Nm) pedig kategória etalon lett​ Híres a “félmillió km is csak bemelegítés” élettartamáról – nem véletlenül emlegetik legendás megbízhatóságát a szakmában​.

Emellett kifejezetten takarékos: sok típusban ~5–6 l/100 km körüli fogyasztást is tud hozni, ami a hazai autósok szemében sokáig megkerülhetetlen választássá tette ezt a motort. Az adagolóporlasztós (PD TDI) változatok nagyobb teljesítményt hoztak (pl. 130–150 LE), de a régi rotációs adagolós kivitelek egyszerűsége és strapabírósága máig etalonnak számít a szerelők közt. Összességében a 1.9 TDI olyan dízel, ami előtt kalapot emelnek – hosszú élettartamú, keveset fogyaszt, és rengeteg magyar autóban bizonyított már.

PSA-Ford 1.6 HDi (DV6)

A francia PSA csoport és a Ford közös fejlesztésű 1.6 HDi motorja (1560 cm³) igazi modern dízel sikertörténet. 1998-tól egy évtizeden át folyamatosan finomították, és iszonyú mennyiséget gyártottak belőle​.
Teljesítménye verziótól függően 75–115 LE között mozog, 2 vagy 4 szelepes hengerfejjel, Euro3-tól egészen Euro5 normáig. Elterjedtsége lenyűgöző: szinte mindenhol ott vanPeugeot és Citroën modellekben 206-tól 407-ig, sőt kisbuszokban is; Fordokban “TDCi” néven (Focus, Mondeo); de még Suzuki SX4, Mini Cooper D és a nagy presztízsű Volvo S80 is kapott belőle​.
Bár nagyobb autókban már határeset a 90-110 LE, a magyar használtautó-piacon mégis kedvelt, mert remek a fogyasztása és kiforrott a technika. Minden szerelő ismeri és könnyen karbantartható, így a fenntartása nem rejt nagy kockázatot​. Hosszú élettartamú darab megfelelő karbantartással; nem ritka a 300 ezer km feletti futás komolyabb meghibásodás nélkül. Az 1.6 HDi tehát valódi jolly joker dízel: kompaktokban és családi autókban egyaránt bizonyított, takarékos, megbízható erőforrás.
Fiat 1.9 JTD / 2.0 Multijet
Az olaszok dízelúttörője, a JTD (Common Rail turbódízel) motorcsalád 1.9 literes (1910 cm³) változata legendásan tartós konstrukció. Kevesen tudják, de már 1987-ben a Fiat Croma dízelmotorja volt az első közvetlen befecskendezéses személyautó-dízel, a ’90-es évek végén pedig az Alfa 156 1.9 JTD volt az egyik első common-rail dízel a piacon​. A JTD-motorok beváltak: a mai napig megbízhatóak, és elképesztően széles körben elterjedtek Európában​
Az 1.9 JTD 8 szelepes verziói 100-120 lóerő körüli teljesítménnyel és ~200-280 Nm nyomatékkal szolgálnak, míg a későbbi 16 szelepes Multijet változatok (120–150 LE) még fürgébbek. Nem csak Fiatokban dolgozik: megtalálható Opel modellekben (Astra H, Vectra C 1.9 CDTI), Saab 9-3-ban, sőt még egyes Cadillac BLS és Jeep típusokban is szerepelt​. A korai nyolcszelepes JTD-k egyszerű felépítésűek, ezért könnyen javíthatók és nagyon tartósak, bár mára kissé elavultak​.
Az újabb, több befecskendezéses Multijet-ek érzékenyebbek a karbantartásra, de tapasztalat szerint még ezek is reális szervizköltségek mellett fenntarthatók​. Összegezve az 1.9 JTD család bevált recept: hosszú élet, kedvező fogyasztás (~5–7 l), és annyira elterjedt, hogy alkatrész és szakértelem bőven van hozzá a hazai piacon is.

Szólj hozzá!