Ezt jó ha látja minden leállósávban ezerrel előzgető rohadék

Vérlázító, és bosszantó balesetről készült felvétel Oroszországban. Mondhatni tipikus eset, ami akár nálunk is történhetett volna. A leállósávban egy kamion vesztegel, mögötte pedig jön egy BMW, de igen nagy tempóval, és abban a tudatban, hogy ott úgy sem áll senki.

Ennél nagyobbat nem is tévedhetett volna, és mire észrevette az akadályt, már hiába fékezett.

Az út nem volt beállva, előzhetett volna józan száguldó módjára a belső sávban is, de neki inkább az egérút kellett. Elég csúnyán ráfáztak a dologra, de ilyen esetek itthon is gyakran előfordulnak.

A Magyar Közút adatai szerint miközben 2020-ban 483 baleset történt az M1-es autópályán, 2022-ben pedig 6 hónap alatt 410. Ebből 6 volt halálos, 2 járt komoly sérüléssel, 62 könnyebb sérüléssel, 340 alkalommal pedig anyagi kárral megúszták a sofőrök. Félő, hogyha marad ez a tendencia, év végére akár még a 2021-es 618 esetet is felülmúlhatja a statisztika.

A balesetek jelentős része származik a leállósáv szabálytalan használatából.

Nem is olyan rég még a hivatalos kommunikációban is 20 perces túlélési időről lehetett olvasni és hallani. Azonban az, hogy „aki a leállósávban álldogál, 20 percnyire van a haláltól” pontosan mit jelent, soha nem mondták el. Ma már tudjuk, nem is pontos a meghatározás.

„Régebben, lehet már 15 éve is annak, az akkori Állami Autópálya-kezelő készített házi statisztikákat arról, hogy a leállósávban tartózkodókat mennyi időn belül éri baleset azután, hogy megálltak. Nekik akkoriban átlagosan 20 perc jött ki. Mi azóta nem frissítettük ezt az adatot, ezért maradt meg a közbeszédben, hogy úgymond 20 perc a túlélési idő a leállósávban”, mondta Pécsi Norbert Sándor.

Nemrég azonban az Európai Unió készített egy vadonatúj felmérést, mely szerint a leállósávban várakozó járműveket – és a benne ülő utasokat – a megállástól számítva átlagosan nyolc percen belül éri baleset.

Szólj hozzá!