Kína az elektromos járművek gyártása és értékesítése terén globális szerepre tört. A felemelkedésnek azonban lehet egy árnyoldala is. Egy nemrégiben készült videó hatalmas mezőkön több ezer elhagyott kínai elektromos autót mutat be. – írja az insideevs.com
Úgy tűnik, hogy ezek közül a legtöbb helyi piacra gyártott modell: Geely Kandi K10 EV, a Neta V és a BYD e3-as. Ezek az autók a kelet-kínai Csöcsiang (Zhejiang) tartomány fővárosának, Hangcsounak egyik kerületében láthatók parkolva.
A jelenet hátborzongatónak tűnik, mivel a fehér festést porréteg borítja, és a gumiabroncsokat részben eltakarja a burjánzó fű. Belülről viszont vadonatújnak tűnnek, hiszen a műanyag üléshuzatok érintetlenek, ezekben senki sem ült soha, a gyárból egyenesen ide érkeztek.
Pontosan miért állnak itt? Erre a kérdésre nincs válasz, a kínai vezetés nem tárja fel lapjait, és az ilyen belső gazdasági kavarások részleteit a nagyvilág sosem tudja meg. Az biztos, hogy ezek rendszámos autók, a videó készítője szerint pedig a gyártók papíron eladottnak minősítették ezt a rengeteg autót, csak azért, hogy a kormánytól megkapják a darabszám után járó támogatást.
De az is lehet, hogy csökken a kereslet, erre innen tényleg nincs rálátásunk. Az biztos, hogy Kína önti magából a villanyautókat, és a brutális méretű termelés ha nem találkozik szintén brutális felvásárló erővel, akkor szinte szempillantás alatt kialakulnak ilyen telepek.
A The Atlantic 2018-ban hasonló incidensekről számolt be Sanghajban, az ország legnagyobb városában és globális pénzügyi központjában, de a kerékpárokkal kapcsolatban. A kiadvány szerint miután a kerékpármegosztás 2017-ben elérte csúcspontját Kínában, a kínálat messze meghaladta a keresletet. Az eredmény hegynyi méretű, élénk színű felesleges kerékpárok halmai lettek.
Hasonló sorsra juthattak az elhagyott autók is. Szóval a YouTuber állításait érdemes egy csipetnyi sóval fogadni. Állítólag a Microcity nevű, sikertelen autómegosztó szolgáltatáshoz tartoznak, amelynek több ezer Kandi 11-es modellje volt, amint azt a People’s Daily című kínai állami lap dokumentálta.
Több autókölcsönző vállalkozás is csődbe ment ugyanebben az időszakban Kínában, ami magyarázatot adhat ezeknek az autótemetőknek a létezésére.