Néha a kevesebb több. Bölcs közhely, és ha a kabriókra gondolunk, be kell látnunk igazságtartalmát. Egy autó tető nélkül nagyobb élményt ad, viszont használhatósága komoly mértékben csorbul. A legtöbb gondot a csomagtér rovására eltüntethető tetőszerkezet okozza, ezek mozgatását, technológiáját folyamatosan csiszolják a gyártók. A tradicionális, könnyű vászontetők mellett mára sok típusnál alkalmaznak keménytetőt. A vászonnal ellentétben ezek minden időjárási körülmények között bírják a strapát, hó és fagy meg sem kottyan nekik. Hátrányuk a nagyobb tömeg és a bonyolult felépítés.
A kabriók a tetejüktől megszabadítva veszítenek a jó úttartásért felelő és biztonságot adó torziós merevségükből. Ezt a karosszéria, padlólemez megerősítésével pótolják, ami növeli a tömeget, nem mellesleg komoly tételként jelenik meg a gyártási költségben. Macerás, drága, mégis miért jó egy kabrió? Elég egy napsütéses nyári délután, egy kirándulás lenyitott tetővel, hogy tudjuk a választ. A széllel frissen kaszált mezők, mélykék tavak illata talál hozzánk utat könnyedén, nem állít akadályt elé semmi. Igazi szabadság négy keréken! Ezt adja egy kabrió, és ezért éri meg az árát.
Mazda MX-5
Újkori klasszikus. Motor elöl hosszában, rajta a váltó, hátsókerék-hajtás. Mindez egy könnyed kabrióba csomagolva, ami csak a vezetés élményére fókuszál. Nem véletlenül lett etalon a kategóriában, a hihetetlen precíz kormány, a frenetikusan jó váltó a kitűnő vezethetőség veszélyes akár a heroin. Aki egyszer kipróbálta élete végéig vágyni fog rá. Az autó érzékeink meghosszabbításaként működik, a vezetés örömének hű definíciója a Mazda MX-5. Jelenleg 1.8 és 2.0 literes motorokkal forgalmazzák, utóbbi a profi vérpezsdítő a maga 160 lóerejével, sportosabb futóművével. Tetőből szintén két verzió akad, az egy mozdulattal hátradobható vászon és a motor mozgatta keménytető. Utóbbi harminc kiló plusz súlyt ad, de a négy évszakos használathoz igen jó társ lehet. A szűk beltér, és a nem létező csomagtartó bocsánatos bűn, mert minden volán mögött töltött perc kárpótol a hiányosságokért.
Mini Roadster S
A MINI sokadik alkalommal újrafőzött receptje ebben a típusban vált tökéletessé. Mindent tud, amit elvárunk a márkától. Extravagáns kívül-belül, fürge, hihetetlenül kanyarodik, hangja dögös, és ráadásképp égboltig tartó fejteret kínál. A négyüléses MINI kabrióhoz képest nem nagy veszteség a hátsó csökevényes üléssor elvesztése. Így sokkal egységesebb a forma, ami garantáltan feltűnést kelt, mágnesként vonzza a tekinteteket. A belső sem marad el ettől a kavalkádtól, krómdíszek, szokatlan formák és megoldások tucatjai ölelnek körbe. A kilométeróra levesestál méretű, de leolvashatatlan, a kapcsolók a repülést idézik. A tető pofonegyszerűen mozog, a csomagtér kabriós mércével egész tágas. A feltűnő méregzsák átlépi az átlagízlés határait, van, aki imádja, más rá sem bír nézni, középút nincs.
Mercedes SLK
Ahol a sportosság, a napimádat, és az elegancia találkozik, ott találjuk a Mercedes SLK-t. A sikeres nyitott csillagos legújabb darabja férfiasabb formával, hűvös eleganciával hódít. A kétüléses kabriók között ez a típus adja meg a luxus belépőszintjét. Finom bőrülései, kifogástalan belső kivitelezése méltóak a márka hírnevéhez. A tető így minden esetben elektromosan gombnyomásra mozog, akár menet közben is. A hátsókerékhajtás itt más élményt ad, mint az MX-5 esetén, az autó karaktere inkább a tengerpartra irányuló ráérős túrákat kívánja, mint a kanyargyilkolást. A menetdinamikára persze itt sincs panasz, az 1.8 literes turbós alapmotor 184 lóereje kellő lendületet ad, morgó hangja pedig vérpezsdítő. Hűvös időben fejtámlába épített rendszer fújja nyakunkra a langyos levegőt, ezzel és a teljes értékű tetővel bármilyen évszakban használható marad az SLK. A megfelelő pénztárcával aszfalttépő vadállatként is rendelhető az autó, a csúcsmodell AMG V8-as motorja 422 lóerővel dobja fel az elegáns roadstert.
Volkswagen EOS
A Volkswagen itthon egyetlen nyitott típusa az Eos. Ha valaki feltűnésmentes kabrióra vágyik, ez a megfelelő választás. A német gyártó konzervatív formavilága tükröződik az autón, ezért nem fognak rólunk Voodoo babát mintázni irigyeink. Belül szintén a jól ismert VW környezet fogad, egy apró poént sem ejtettek el a tervezők. Tisztességes, megbízható munka, érzelmi felhangok nélkül. Az Eos hátul kabriós szemmel használható helyet kínál, nyitva akár felnőttek is kényelmesen elférnek. Menetszélt tekintve az első üléseken tökéletes a helyzet, nem kócolják össze gonosz légörvények a frizurát. A tető automatikus eltüntetése 25 másodperc alatt történik meg , de csakis álló helyzetben. Az Eos jelenleg két motorral rendelhető, az 1.4 benzines (122 lóerő), és a kétliteres dízel (140 lóerő) sem erőművész, átlagautós dinamikával mozgatják a másfél tonnás nyitott Volkswagent. Legnagyobb előnye, hogy eltünteti a kabriók hátrányait, csomagtartója kellően nagy, hátul sem élhetetlenül szűk, futóműve kényelmes.
Renault Mégane CC
A négyszemélyes kupé-kabriók mezőnyének egyik látványos darabja a Renault Mégane CC. Tudja azt a trükköt, amit kevés vetélytársa, nyitott és zárt állapotban is szemet gyönyörködtető. A fekete üvegtető miatt zárt állapotban is nyitottnak tetszik az autó, ezzel az apró trükkel csapják be érzékeinket a terezők. A bájos francia beavatkozás nélkül, magától vetkőzik, körülbelül húsz másodperc kell a csak álló helyzetben végrehajtható művelethez. A káros légörvényeket két szélfogó csökkenti, a kisebb fix helyzetű üveg 90 km/órás tempóig segít, a feláras, összehajtható háló viszont akár a végsebesség környékén is elég szélvédelmet ad. A nyitott verzió belső tere nem hoz újdonságot, csak a Mégane minőséget. A motorpaletta több tagjából kivételesen a dízel tűnik jó választásnak, kell a dCi egységek nyomatéka, mikor lendületbe kell hozni az 1550 kilogtammot nyomó autót.
BMW Z4 Roadster
Az igazi playboy, az életet nagy kanállal habzsoló, a sármőr kabriója mi más lehetne, mint egy BMW? A Z4 kétüléses roadstere guruló tesztoszteronbomba. A külső vad, izmos, kihívóan agresszív, szó sincs a Mazda játékosságáról, vagy a Mercedes SLK eleganciájáról. Mélyen ülünk, csak a hosszú motorházfedél domborulatai látszanak, a sportülések satuként szorítanak. Ezt a kemény karaktert tökéletes prémiumhangulattal öntötték nyakon a bajorok. A kétrészes, alumínium keménytető nyitása és zárása teljesen automatikusan, mindössze 20 másodperc alatt történik. Ez egy férfias autó, itt tép a szél, beszélgetni esély sincs, a teret a motorzaj tölti be. A legkisebb 2.5 literes motor is 204 lóerőt termel, ami sport+ állásban használva brutális fegyverré változtatja az autót. A tomboló erő ellenére az autó viselkedése semleges, sőt Normál módban inkább kényelmes, mint sportos. A Z4 igazi tekintet-mágnes, a szupersportautók alatt ennek legmagasabb a feltűnési faktora, tehát félénk, szégyenlős sofőrök inkább válasszanak mást.
Peugeot 308 CC
A keménytetős kupé-kabriók mezőnyét a Peugeot is erősíti. A 308 alapjaira épített nyitott verzió harmonikus, szép, de nem túl kihívó, inkább mosolyt, mint indulatot gerjeszt. A 308 CC nagy büszkesége az első fejtámla alá épített két légrostély, melyekkel a sofőr és az első utas tarkójára fújnak meleg levegőt, így akár késő őszig elnyújtható a tetőtlen szezon. A belső kidolgozottsága a kompakt kategória kabriói között a legjobb. Finom díszítések, elegáns hangulat, ebben a tekintetben a Peugeot kiemelkedik a versenytársak közül. A keménytető mozgatása hozza az átlagot, húsz másodpercig tart a művelet, viszont a Peugeot mindezt menet közben is tudja, 12 km/óra sebességig.