A neoliberalizmus felpörgetett fogyasztói társadalmával egyetlen nagy probléma akad: NEM FENNTARTHATÓ. Véges mennyiségű erőforrást felhasználva gyárt egyre több eldobandó hulladékot. Ráadásul egyre gyorsul ez a folyamat, ami érinti az autóipart is.
Mert hiába állnak át a gyártók elektromos hajtásra, ha azok életciklusa 5-7 év, és ennyi idő elég a rendkívül energiaigényes akkumulátorok használhatatlanná válásához. Lehet, hogy vannak módok már az újrahasznosításhoz, de autóban ezek az akkuk már nem tudnak funkcionálni, de az autóra magára ugyanúgy lesz igény. Tehát ez pörgeti az akku előállítását, de terheli a bolygót, méghozzá igen komoly mértékben.
Mi lenne akkor a megoldás? Tartósság, hosszú élettartam, egyszerű megbízható technika. Vagyis a Mercedes-benz W123-as!
A Mercedes 240D a leginkább kedvelt taxi Afrikában és hosszú pályafutása bizonyítja, hogy az egyik leginkább fenntartható autó a világon.
A 30 évre és 600 000 kilométeres használatra gyártott járművek ma már több mint 2 millió kilométert tettek meg kemény körülmények között, és sok 45 év után is szolgálja gazdáját, szállít embereket és árút.
Előnyük, hogy nem kell hozzájuk új infrastruktúrát építeni, őrült drága elektronikával, alkarnyi rézvezetékekkel, új állomásokkal. Sőt, benzinkútra sincs szükség, hiszen mindenféle hulladék olajjal elpöfögnek, így tényleg környezetbarát CO2-semleges módon működtethetők:
Belemehet a :
– dióolaj
– halolaj
– repceolaj
– napraforgóolaj
– Pálmaolaj
– Sima gázolaj
– Régi sütőzsír
– biodízel
Jelenleg egy új autó élettartama körülbelül hét év, legyen az benzines, dízel, vagy elektromos. Nyugaton nincs is öreg autó, 4-5 évesen már cserélik le az aktuális gépet, hogy egy picit jobbat, szebbet, trendibbet vezessenek az emberek. Ha pedig elektromos, akkor a Föld is megmenekül, nem kell izgulni, hiába két tonnás, óriási kerekeken guruló áramzabáló SUV!
Ezért kellene visszatérni a Mercedes W123 túltervezett szellemiségéhez. 45 évig elketyegnek, így megspórólnánk hét generációnyi autó legyártását, és azzal temérdek CO2 kibocsájtását. Ha tényleg a fenntarthatóság lenne a valódi cél, akkor újra 30 évre terveznének autókat a mérnökök, több millió kilométernyi hatótávra. Csakhogy a cél nem ez, még akkor sem, ha a motort immár villany hajtja.
Lassan tíz éves, de ma sincs ennél durvább BMW, 372 km/óra a vége