Az ajánlott kiskereskedelmi árak szerint az Egyesült Államokban egy átlagos új autó 2024-ben 48106 dollárba (18,225 millió forintba) került, és 11,5 év várható élettartammal rendelkezett, vagyis egy évre lebontva – fenntartási és az üzemanyag-költségek nélkül – átlagosan 4197 dollár kiadást (1,59 millió forint) jelentett. Az Iseecars szerint a magas árak és a csekély számú ösztönzők miatt sok amerikai érzi úgy, hogy egyetlen új autó sem képvisel ma kedvező ár-érték arányt. Azonban a modern kocsik tartósabbak, mint valaha, és ha a toplistás modellek egyikét vásárolja meg valaki, akkor biztosan pénzt takaríthat meg azzal, hogy az adott kategóriában kedvező vételárat hosszú élettartammal kombinálja.
Az abszolút legjobbak
Bár a Honda Civic az abszolút győztes, a gyártók versenyét a Toyota nyeri, mivel a legtöbb (négy) modellel szerepel a listán, miközben a Honda hárommal követi. Ha csak a várható élettartamokat nézzük, akkor még nagyobb a Toyota fölénye, ugyanis a nyolc vizsgált kategóriából hatban vagy egy Toyota vagy egy Lexus bizonyult a legtartósabbnak.
Kompakt SUV-ok
A várható élettartam éves átlagárával (3198 dollár, 1,19 millió forint) a kis SUV-ok szegmense továbbra is megfizethető a legtöbb amerikai számára. A Mitsubishi Outlander Sport vezeti a szegmenst, szorosan követi őt a Honda CR-V és az USA legnépszerűbb autója, a 2024-ben az országban 475 ezer darabos eladást produkáló Toyota RAV4.
Középkategóriás SUV-ok
A középkategóriás SUV-ok szegmensében a három üléssoros crossoveretől kezdve – mint például az első helyezett Toyota Highlander – egészen a Toyota 4Runnerhez hasonló terepjárókig sokféle típus megtalálható. A Lexusnak az új RX-szel sikerült felkerülnie a listára. Ez a SUV ugyan luxusmodellnek számít az 57 ezer (21,18 millió forint) és 72 ezer dollár (26,75 millió forint) közötti árával, de mivel 15 éves élettartamot kínál, összességében mégis jó ár-érték aránnyal rendelkezik.
Teljes méretű SUV-ok
A legnagyobb SUV-ok átlagos újkori ára meghaladja a 80 ezer dollárt (29,72 millió forint), éves átlagáruk pedig 7888 dollárt (2,93 millió forint), így az egyik legdrágább járműtípusnak számítanak. Ebben a szegmensben a Lexus LX 600 rendelkezik a leghosszabb várható élettartammal (16,4 év).
Alsó-középkategóriás autók
Mint már írtuk, a Honda Civic, a Toyota Corolla és a Mazda3 nem csak ebben a kategóriában, hanem az abszolút értékelésben is az első három helyen áll. Közülük a Toyota rendelkezik a legalacsonyabb (25218 dollár, 9,345 millió forint) átlagárral, ami azt jelenti, hogy a 11,7 éves átlagos élettartammal számolva csupán évi 2166 dollárjába (803 ezer forint) kerül a vevőinek. Ez a második legkedvezőbb érték a listán, egy napra lebontva egy Corolla birtoklása csak 43 centtel, azaz 159 forinttal kerül többe, mint egy Civicé.
Középkategóriás autók
Hat középkategóriás típus kínál az átlagosnál jobb árat egy évre vetítve, a szegmensben a Honda Accord és a Toyota Camry vezet. Bár az öntöltő hibrid hajtású utóbbi rendelkezik a leghosszabb várható élettartammal (13,2 év), a magasabb alapára miatt csak a második helyet kaparintotta meg ebben a kategóriában. Ha azonban a Hondából is csak a drágább, öntöltő hibrid változatot vették volna figyelembe, akkor a Toyota lett volna az első.
Középkategóriás pickupok
Csak két modell, a Toyota Tacoma és a Honda Ridgeline múlta felül a szegmens átlagát az évekre lebontott ár tekintetében. A legmegbízhatóbb középkategóriás pickupok listáján szereplő összes típus hosszú várható élettartammal rendelkezik, de a versenyképes árképzések miatt nehéz volt a szegmens átlagánál kisebb éves árat elérni.
Teljes méretű pickupok
A Toyota Tundra az egyetlen modell, amelynek vételára évekre lebontva kevesebb mint 4000 dolláros költséget jelent a tulajdonosoknak, a japán pickup 22 százalékkal volt olcsóbb egy évre lebontva, mint a kategória átlaga.
Hibridek
A Toyota Prius és a Camry a legmegbízhatóbb új öntöltő hibridek az USA-ban, csak ennek a két modellnek volt alacsonyabb az évekre lebontott ára a 2928 dolláros (1,08 millió forint) szegmensátlagnál, miközben alacsony fogyasztást és hosszú – 13, illetve 13,2 év – várható élettartamot kínálnak. „Az öntöltő és plug-in hibrid hajtásláncok ma már ugyanolyan megbízhatóak és tartósak, mint a hagyományos benzines modellek, miközben kiváló fogyasztást kínálnak, így ezek a modellek az első számú jelöltek a megbízhatóságot és alacsony üzemeltetési költségeket kereső vásárlók számára” – mondta Karl Brauer, az iSeeCars ügyvezető elemzője.
forrás: Smarter Media