A benzinkutas elárulta: Ezzel az egyszerű trükkel 10-ből 9 sofőr csökkenthetné a fogyasztását, mégsem teszik

Újságíróként az ember sok időt tölt benzinkutakon. Kávé, egy gyors szendvics, és persze tankolás. A kasszánál vagy a kávégép mellett pedig óhatatlanul szóba elegyedik a kutasokkal. Veteránok ők, akik nap mint nap ezernyi autót és sofőrt látnak elhaladni.

Többet tudnak a magyar autós szokásokról, mint bármelyik közvélemény-kutató. A minap egyikükkel beszélgettem a folyamatosan emelkedő üzemanyagárakról, és a végén csak legyintett egyet fáradtan: „Ugyan már, a legtöbben az ablakon dobálják ki a pénzt. Van egy pofonegyszerű dolog, amivel majdnem mindenki spórolhatna, de a kutyát sem érdekli.”

A rejtélyes mondat nem hagyott nyugodni. Faggattam egy kicsit, de csak mosolygott. Nem kellett azonban sokat gondolkodnom, hogy rájöjjek, mi az a filléres „trükk”, ami valójában nem is trükk, csupán a legalapvetőbb autós gondoskodás része, és amit a sofőrök elsöprő többsége mégis tudatosan vagy hanyagságból figyelmen kívül hagy. A titok, hölgyeim és uraim, nem más, mint a helyes guminyomás.

Tudom, most sokan legyintenek: „Ennyi? Ezért a nagy felhajtás?”

Igen, ennyi. És mielőtt továbbkattintanának, engedjék meg, hogy számokkal és tényekkel is alátámasszam, miért ez az egyik legfontosabb, mégis leginkább elhanyagolt tényező, ami közvetlenül befolyásolja a pénztárcánkat és a biztonságunkat.

A fizika könyörtelen. Az autónk és az út között az egyetlen kapcsolat a tenyérnyinél alig nagyobb gumifelület. A motor energiájának egy jelentős része arra fordítódik, hogy legyőzze az úgynevezett gördülési ellenállást.

Képzeljük el, hogy egy talicskát kell tolnunk: feszesre fújt kerékkel könnyedén gurul, míg egy lapos gumival vért izzadunk. Az autónknál pontosan ugyanez a helyzet. Ha a gumiabroncsokban az előírtnál alacsonyabb a nyomás, az abroncs oldalfala jobban deformálódik, a futófelület nagyobb felületen és nyomással érintkezik az aszfalttal, ami drasztikusan megnöveli a gördülési ellenállást. A motorunknak tehát sokkal több energiára – azaz üzemanyagra – van szüksége ahhoz, a járművet mozgásban tartsa.

De mennyivel többre? Itt jönnek a hiteles források.

Az Amerikai Energiaügyi Minisztérium (DOE) mérései szerint már mindössze 0,1 bar nyomáscsökkenés is körülbelül 0,3%-kal növeli a fogyasztást.

Ez talán nem hangzik soknak, de fordítsuk le a gyakorlatra. A legtöbb autó guminyomása hónapok alatt simán csökken 0,3-0,5 bart, főleg a hidegebb idő beálltával. Egy 0,5 barral alacsonyabb nyomás már 1,5-2% fogyasztásnövekedést okoz.

Egy átlagos, 7 literes fogyasztású autónál ez 100 kilométerenként plusz 0,14 liter. Évi 15 000 kilométeres futásnál ez már 21 liter feleslegesen elégetett üzemanyag! Szorozzuk fel ezt a magyarországi többmilliós autóparkkal. Az eredmény döbbenetes. A Michelin, a világ egyik vezető abroncsgyártója ennél is konkrétabb: szerintük egy átlagosan 0,5 barral alulfújt abroncs egy tank üzemanyagot pazarol el évente.

És még nem is beszéltünk a biztonságról.

Az alacsony guminyomás rontja az autó úttartását, bizonytalanabbá teszi kanyarban, és drámaian megnöveli a fékutat. Egy vészfékezésnél minden centiméter számít. Arról nem is szólva, hogy a nem megfelelő nyomáson használt abroncs rendellenesen kopik – jellemzően a két szélén –, ami jelentősen lerövidíti az élettartamát. Így nemcsak az üzemanyagon, de a drága gumicserén is bukunk.

De ha ez ennyire egyértelmű, a kérdés adja magát: miért hanyagoljuk el ennyire? A válasz a modern kor kényelmében és a tudás hiányában rejlik. Régen a benzinkutasok a tankolás mellett gyakran ellenőrizték az olajszintet és a guminyomást is.

Ms a sofőrök vagy elfelejtik, vagy nem tartják fontosnak, vagy egyszerűen nem tudják, hogyan kell csinálni. Sokan azt sem tudják, mennyi az autójukba előírt ideális nyomás. (Segítek: a vezetőoldali ajtó belső felén, a B-oszlopon vagy a tanksapka ajtajának belső felén lévő matricán található, terheléshez és kerékmérethez igazítva.)

A megoldás pedig valóban ott van minden kúton, és nagyjából két percet vesz igénybe havonta egyszer. Hideg (legfeljebb pár kilométert futott) gumiknál letekerni a szelepsapkát, ráilleszteni a pisztolyt, és beállítani a gyári értéket. Ennyi. Semmibe sem kerül, mégis ez az egyik leghatékonyabb spórolási és biztonságnövelő intézkedés, amit az autónkért tehetünk.

A benzinkutasnak tehát igaza volt. A csoda nem a drága üzemanyag-adalékokban vagy a motoroptimalizálásban rejlik.