50 éves a Skoda amire minden autórajongó felfigyelt a kommunista időkben

A rali- és pályaversenyeken elért számos nemzetközi sikerével ez az ikonikus versenyautó örökre beírta magát a motorsport történetébe. Öröksége ma is él: az RS-embléma továbbra is a Škoda legdinamikusabb modelljeit díszíti. A jubileumot a Škoda Múzeum prototípus- és sportautó-raktárában nyílt különleges kiállítás mellett egy exkluzív videóval is megünnepli a cseh autógyártó.

A motorsport történetének meghatározó alakja

A Škoda 130 RS a Mladá Boleslav-i márka egyik legismertebb versenyautója, amely a maga korában nemcsak a rali, hanem a pályaversenyek világában is hírnevet szerzett. Elődei, a Škoda 180 RS és 200 RS alapjaira építve hamar komoly kihívója lett a nyugati versenytársaknak is, köszönhetően kiváló menettulajdonságainak.

A csehszlovák motorsport egyik legnagyobb büszkeségeként számos rangos viadalon aratott győzelmet.

Sztár a rali- és pályaversenyek

A Škoda 130 RS 1975 áprilisi premierjét követően már egy hónappal később bizonyította rátermettségét: a Brnóban megrendezett Európai Túraautó-bajnokság futamán két példány is előkelő, harmadik és negyedik helyet szerzett a 2000 cm³ alatti kategóriában. Ezzel elindult egy rendkívül sikeres versenykarrier, amely során a keleti blokk versenyei mellett a nemzetközi porondon is megmérettette magát – méghozzá a legnagyobb nyugati márkák ellen.

A legnagyobb diadalát a legendás Monte Carlo Ralin aratta 1977-ben, ahol kategóriagyőzelmet szerzett, és az összesített versenyben is a 12. helyen végzett. 1979-ben az Akropolisz-rali összetett nyolcadik helyével bizonyította, hogy a legkeményebb viadalokon is képes helytállni. 1981-ben pedig ismét megismételte ezt a bravúrt.

A pályaversenyek világában is letette a névjegyét: 1981-ben a Škoda 130 RS elhódította az Európai Túraautó-bajnokság összetett bajnoki címét, miután éveken át a dobogós helyeken végzett.

A siker kulcsa: könnyűsúly és kiemelkedő vezethetőség

A Škoda 130 RS mozgatásáról egy hátul elhelyezett, négyhengeres, 1.3 literes, folyadékhűtéses OHV-motor gondoskodott. Kezdetben 113 lóerős teljesítménnyel rendelkezett, amelyet később 142 lóerőre növeltek a pályaverseny-változat esetében. Az alumíniumötvözetből készült karosszériaelemek és üvegszálas komponensek révén a jármű mindössze 720 kg-ot nyomott, így 220 km/h-s végsebességre volt képes.

Az igazi erőssége azonban nem a motorerejében, hanem kivételes vezethetőségében rejlett. A jól kiegyensúlyozott futóműnek és a precíz kormányzásnak köszönhetően minden körülmények között magabiztosan kezelhető volt. A gyárilag készült közel 200 példány mellett számos további darabot építettek privát csapatok a Škoda által biztosított alkatrészekből.

Az RS-embléma öröksége: a múlt és jelen találkozása

A Škoda 130 RS volt az első modell, amely viselte a Rally Sport (RS) megjelölést, amely azóta is a márka legdinamikusabb modelljeit fémjelzi. Az ikonikus jelzés napjainkban is él tovább, hiszen a Škoda kínálatában a sportos RS-változatok méltó módon viszik tovább az örökséget – mind az utcai autók, mind a motorsport világában. (forrás: Skoda)