Mindezekkel együtt ez az egyik legnagyobb futásteljesítményű, első tulajdonosánál lévő Toyota Pickup, amelyet valaha dokumentáltak.
Az egymillió mérföldes (1,609 millió km) futásteljesítmény elérése még a meglehetősen megbízhatónak ismert Toyoták körében is ritka. De néhány autó a precíz mérnöki tervezésnek, a kivételes gyártási minőségnek és a rendszeres, következetes karbantartásnak köszönhetően mégis képes elérni ezt a lélektani határt, függetlenül attól, hogy milyen terepen és hogyan vezették.
A High Mileage Reviews Youtube-csatornán bemutatott, több mint egymillió mérföldet futott Toyota Pickup a bizonyíték arra, hogy a megfelelő gondoskodás és mérnöki munka évtizedekig az utakon tarthat egy remek konstrukciójú autót.
Ezen az Amerikában népszerű csatornán már sok nagy futásteljesítményű négykerekűt mutattak be a nézőknek, de ez az első eset, hogy egy több mint egymillió mérföldet futott szerepeljen egy videójukban.
1,6 millió kilométer és gyarapodik
Azért is különleges ez az 1980-as évjáratú japán kisteherautó, mert egyetlen tulajdonos tett bele több mint egymillió mérföldet. Évente átlagosan több mint 23 ezer mérföldet (37 ezer km-t) futott, ami nem kevés, de nem is extrém futásteljesítmény, pláne nem egy munkaeszköz esetében. A tulajdonos azt állítja, hogy sosem látott olyan autót, amelyet könnyebb lett volna szerelni.
Mivel a videó már közel két éve készült, feltételezhetjük, hogy a Toyota Pickup ma már 1,04 millió mérföldön (1,673 millió kilométeren) is túl lehet, ami a 4,3-szorosa a Föld-Hold távolságnak. Annak felel meg ez a futásteljesítmény, mintha több mint 373 alkalommal tette volna meg a jármű a közel 4500 km-es utat New York és Los Angeles között. Ha valaki egyben szeretne ekkora távolságot megtenni, akkor közel két éven (718 napon) át kellene folyamatosan vezetnie 60 mérföld/h-s (97 km/h-s) átlagsebességgel.
Azért külön elismerést érdemel a Toyota, mert a tulajdonosa a legkülönbözőbb helyeken és körülmények között használta, eleinte még terepralikon is indult vele. Láthatóan viseltes a karosszéria a gyakori offroadozások miatt, a kocsi sivatagokban, homokos strandokon, sziklás ösvényeken és havas hegyi utakon is gyűjtötte a mérföldeket.
Az ugratások miatt többször sérült a felfüggesztés, többek között megrepedtek a laprugók és szivárogtak a lengéscsillapítók is. Azonban egyik sem volt olyan probléma, ami a továbbhaladást akadályozta volna. Jelenleg többféle folyadék is szivárog, de ezek utántöltésével megbízhatóan működik a jármű.
Még az utastér is teljesen működőképes, de természetesen a kopás jelei már megmutatkoznak rajta. Nincsenek luxusfelszereltségek vagy modern kényelmi berendezések, hiányzik a légkondicionáló is, de a rozsdás padlóban lévő több lyukak így is biztosítják a levegő – és a por – szabad beáramlását vezetés közben.
A több mint egymillió mérföldet futott Toyota Pickup külső állapota is a változatos, gyakran zord környezetben történő használatra utal. Az eredetileg világosbarnára festett karosszéria az évtizedek során két alkalommal is észrevehető átalakuláson ment keresztül: először pirosra, majd ismét barnára festették át. Mostanra a sárvédőket felületi rozsda borítja, ami a csendes-óceáni tengerpart sós levegőjén való közlekedés és a kevés mosás miatt alakult ki.
A sokat futott Toyota életének korai szakaszában – mindössze két héttel az átvétel után – a tulajdonos egy bukókeretet szerelt be a kabinba, miután frontálisan ütközött egy MG Midget sportautóval, és nagyobb biztonságra vágyott. Az utólagos átalakítás a terepraliversenyeken is jól jött, de érvénytelenítette a lízingszerződést, ezért akkor egyben ki kellett fizetni a kocsi 13 ezer dolláros árából a maradék 10 ezret, amit azóta sem bánt meg a kaliforniai férfi.
Jó, a motorja már az eredeti
Az eredeti, 2,2 literes, 98 lóerős 20R benzinmotor több mint 400 ezer mérföldön (644 ezer kilométeren) keresztül szolgált. De a tulajdonos kissé gyengének találta, ezért egy 2,4 literes, 110 lóerős 22R benzinmotorra cserélte, amelyhez egy 1983-as modellből származó, ötfokozatú kézi sebességváltót kapcsolt. Az „új” hajtáslánc azóta már valószínűleg több mint 640 ezer mérföldet (1,03 millió kilométert) futott. Ez a motorcsere meglehetősen elterjedt volt az amerikai Toyota Pickup-tulajdonosok körében, és nem a 20R megbízhatatlansága miatt, hanem mert számos előnnyel járt.
A nagyobb 22R erősebb volt, és az alsó fordulatszám-tartományban is használható nyomatékot biztosított, ami különösen terepen vagy nagy terheléskor (pl. vontatás) jött jól. Ezenkívül csökkent az üzemanyag-fogyasztás és az ötfokozatú váltóval a motor kopása is mérséklődött országúti sebességnél, mivel alacsonyabb fordulatszámon járhatott az elpusztíthatatlan négyhengeres.
Ezek a nagy futásteljesítményű kocsik azt mutatják meg, hogy a kivételesen hosszú élettartamhoz a gondos tulajdonos és a megbízható konstrukció egyaránt elengedhetetlen. A tartósság a szilárd alvázzal, az ellenálló karosszériával, a megbízható hajtáslánccal és a tartós használatra tervezett egyéb alkatrészekkel kezdődik.
Bár a nagy teherbírású motorok és sebességváltók tényleg számítanak, a gondos karbantartás is elengedhetetlen. Az olaj és egyéb folyadékok, valamint a kopóalkatrészek rendszeres cseréje, valamint a körültekintő vezetés is segít megelőzni a nagyobb problémákat. Azok a tulajdonosok, akik szigorúan betartják a gyár által meghatározott szervizperiódusokat, gyakran az átlagosnál jóval hosszabb élettartamot biztosítanak ezzel Toyotájuknak.
Forrás: Smarter Media/Toyota